Ik ben van mening dat de prijzen die ik hanteer meer dan fair zijn. Vragen om korting doe je maar op Marktplaats! Mails van deze strekking worden genegeerd!!

Veel gestelde vragen (deze sectie breidt nog uit):

  1. Zijn de aangeboden Seiko horloges origineel?
    Ja, (natuurlijk). Ik ben Seiko (basis-) dealer, en bovendien mag je in Nederland geen imitatie verkopen.
  2. Worden ze met garantie geleverd?
    ja, met een afgestempelde, ondertekende en gedateerde Seiko garantie, en een beschrijving van de bediening. Bij modificaties waarbij het originele horloge niet meer herkenbaar is worden ze met mijn eigen garantie geleverd. Vraag niet om “certificaat”en “papieren”, deze zullen wellicht bij Rolexen (en rashonden) meegeleverd worden maar bij mijn prijsklasse Seiko’s bestaan deze niet.
  3. Zijn de aangeboden horloges nieuw?
    Deze zijn nieuw, tenzij het er expliciet bij vermeld staat. In een enkel geval zal een gebruikt horloge als modificatie ingezet kunnen worden; dat staat er dan altijd bij.
  4. Worden de horloges in Seiko-doosjes geleverd?
    De horloges worden in het algemeen geleverd zonder Seiko-doosjes, helaas zijn horlogedoosjes een aparte handelswaar. Ik krijg de duurdere modellen wel geleverd in doosjes, dus die lever ik ook uit met dat doosje. Maar de minder dure modellen (ook monsters en SKX007’s) worden aan mij geleverd in kartonnen meerstuks verpakking, omwikkeld in plastic en soms in bubbel-plastic. Daar heb ik dus geen Seiko-doosjes bij. Ik probeer wel Seiko-doosjes apart te houden, zodat ik deze kan meeleveren ingeval het horloge als cadeau gekocht wordt; ik kan geen Seiko-doosje garanderen. Ik heb wel zelf horloge-doosjes laten maken, deze zijn lekker stevig en bieden veel bescherming; deze kan je apart mee bestellen. Als een horloge met doosje wordt geleverd, staat dat in de beschrijving. De horloges worden goed omwikkeld in bubbeltjes-plastic, in een kartonnen doos verstuurd.
  5. Kan inruil?
    Daar ik nieuwe horloges verkoop, kan ik in principe niets met een gebruikt horloge. Dus ik ruil niet in. Uitzondering maak ik voor een Seiko die ik zelf nog wil hebben. Ik verzamel zelf jaren ’70 sportsduikers en jaren ’70 automatische chrono’s (maar het wordt lastig iets aan te bieden dat ik nog niet heb 🙂 ).
  6. Wat zijn de verzendkosten?
    Deze veranderen met de tarieven van de verzenders mee. Ze staan hier.
  7. Kan ophalen?
    Nee, dit is een webshop en daar is het gehele proces op ingericht.
  8. Waarom zijn ze goedkoper dan in de winkel?
    Dit is een webshop, met minder overheadkosten dan een winkel. Ik beperkt me ook tot maar 1 merk en enkele modellen, dat scheelt in de inkoop.
  9. Wat is het adres voor retouren en/of reparaties?
    Robokies, Laapersweg 1, 1213 VA  Hilversum. Voeg dit formulier bij (ingevuld). Vergeet ook niet een retouradres OP het pakketje te zetten, zodat PostNL het retour kan sturen (om welke reden dan ook). Bespaar niet op verpakkingsmateriaal! Een automaat in een bubbelenveloppe opsturen is goedkoop, maar een gehusselde automaat kan ik meestal niet meer goed aan de praat krijgen. Tijdens het vervoer maakt een pakketje nogal wat mee !!
  10. Op maat maken van de band
    Meet uw polsomtrek (met bv een flexibel meetlint die bij het naaien gebruikt wordt, of zo’n papieren van de bouwmarkt). Schakels die ik er tussenuit haal worden meegeleverd. Je kan het vaak ook zelf.
  11. Waterdichtheid na plaatsen saffier
    Ik garandeer de waterdichtheid na het plaatsen van saffier en/of modificeren van een horloge. Tot dezelfde diepte als het voor de aanpassing al had.
    Soms wordt gezegd dat een horloge onder druk waterdicht gemaakt moet worden. ONZIN. De waterdichtheid wordt door het gebruik van goede pakkingen gerealiseerd. Het onder druk zetten van een horloge heeft als doel aan te tonen dat het daadwerkelijk waterdicht is. En hoe meer druk, hoe dieper de waterdichtheid gegarandeerd wordt (en hoe duurder de test). Het toont aan dat de horlogemaker zijn werk naar behoren heeft gedaan.
  12. Afwijking van automatische horloges
    De marge die Seiko hanteert is +/- 30 seconden per dag. Als ik een horloge modificeer regel ik hem altijd af binnen de 0-10 seconden per dag. Als je hem af doet tijdens het slapen kan je hem het beste recht neerleggen, dus niet op de zijkant.
  13. Dag aanduiding
    De dagschijf in een Seiko horloge heeft altijd Engels + een andere taal. Dus als je een andere taal ziet op een foto van me, wees gerust, je kan hem ook op Engels instellen. De SKX007-J’s die ik verkoop hebben Engels+Frans op de dagschijf. Bij de witte dagschijf is de zaterdag blauw en de zondag rood, bij de zwarte dagschijf is de zondag rood.
  14. Het automatische horloge loopt (binnen de garantietermijn) niet meer op tijd
    Vanuit Seiko wordt gesteld dat een automatisch uurwerk een afwijking van + of – 30 seconden per dag mag hebben (dus 3,5 minuut per week). Als je horloge meer gaat afwijken, stuur het dan gewoon op, dan wordt het opgelost. Binnen de garantietermijn van twee jaar is dit gratis, erna kost het MAXIMAAL 85 euro bij 7s26 / 7s36 uurwerken of 115 euro bij 4R35 / 4R36 uurwerken. Buiten de termijn kost afregelen rond de 20 euro, en als dat niet lukt ook 85 of 115 euro.
    Als een horloge geopend wordt, worden de kroonpakking en de kastdekselpakking vernieuwd.
  15. Het horloge valt tegen, is niet naar wens of zoals gedacht
    Dat kan natuurlijk altijd. U mag een horloge zonder opgaaf van reden retour sturen, dat moet u wel (binnen 14 dagen*) na aankoop melden, en het terugsturen doen we dan in overleg. De kosten van het retour sturen zijn in principe wel voor u (mocht ik niet op mail reageren kunt u toch gewoon retour sturen, soms verdwijnt mail in een spamfolder, en soms is het te druk om de mail goed bij te houden). (* vanwege de Corona maatregelen zijn er veel inleverpunten gesloten, de termijn voor retouren is daarom tijdelijk verhoogd naar 1 maand)
  16. Reparatie
    Ik kan een horloge niet reviseren, ik kan simpele dingen: afregelen, wijzers en wijzerplaten vervangen, uurwerk vervangen, saffier plaatsen, bezels vervangen, dag/datum aanpassen. Maar een uurwerk echt helemaal uit elkaar halen, onderdelen schoonmaken en correct weer in elkaar zetten… helaas nee!! dat kan ik niet. Ik verwijs u hiervoor graag door naar KALLE SLAAP: https://www.chronoglide.nl/. Horloges polijsten doe ik ook niet, daarvoor kan je terecht bij Dik Wakker in Emmeloord, https://horlogepolijsten.nl/. En voor saffier voor andere merken dan Seiko: https://www.horlogeglas.nl/.

Robokies, handelend via https://www.monsterwatches.nl/

Laapersweg 1
1213 VA  Hilversum

Btw nr: NL003149702B35
KvK nummer: 76985970.